Laatste dagen Nepal! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Moniek - WaarBenJij.nu Laatste dagen Nepal! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Moniek - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Nepal!

Blijf op de hoogte en volg Moniek

14 April 2014 | Nepal, Kathmandu

Hoi allemaal,

De laatste dagen in Nepal zijn aangebroken. Gistermiddag ben ik weer teruggekomen in Kathmandu, dus weer terug bij het startpunt van de reis. Wel een gek gevoel!
De afgelopen dagen nog best een druk programma gehad. Op dinsdagochtend moesten we op tijd verzamelen voor onze raftingtrip. Eerst was het nog ong 2 uur rijden met de bus voor we bij onze rivier werden afgezet. Eenmaal daar kregen we onze uitrusting aan en werden alle technieken uitgelegd van het raften en hoe te zwemmen in wildwater mocht je overboord vallen. Dit alles maakte me toch een beetje zenuwachtig dus hoopte maar vooral dat ik niet zou vallen ;) De rivier zou verder die dag redelijk rustig beginnen dus dat was wel een fijne start. Wobke en ik zaten in het tiger team en onze yell was zeer overtuigend dus dat deel ging iig goed. Toen de eerste echte rapid aankwam begon het toch een beetje te kriebelen in mijn buik, maar eenmaal erdoorheen bleek het best goed te doen te zijn en geeft het ook wel een adrenalineshot achteraf. Het belangrijkste is dat iedereen de instructies van de gids blijft volgen en gelukkig zaten we in een goede groep die niet bang waren om door te blijven roeien. Blij dat we niet bij een groep chinezen zaten die volgens de gids bij een raftingtrip eerder compleet stopte met roeien, waardoor ze flinke problemen kregen bij een zware rapid. Na 2,5 uur roeien was het tijd voor de lunch, welke ter plekke door de gidsen werd klaargemaakt. Bizar wat ze allemaal kunnen maken met wat ze meenemen op de boot. Na de lunch hadden we nog 2,5 uur raften, waarbij we wel iets meer rapids hadden maar allemaal wel goed te doen. Tussendoor waren er ook nog een heleboel rustige stukken, waar we konden zwemmen. Bij de laatste rapid ging er onverwachts nog wel iemand overboord, maar die kregen we er gelukkig snel weer in. Vervolgens legden we aan op een heel mooi stuk zandstrand waar we de tenten gingen opbouwen en een kampvuur maakten. Dat heeft toch wel een relaxte sfeer. Ook daar in de middag nog gezwommen en daarna gegeten en gedronken rondom het kampvuur. Het goede leven!
De volgende dag werd het kamp weer afgebroken en moesten we die ochtend nog 2,5 uur varen tot onze lunch, waarna de meesten met de bus doorgingen naar Chitwan. Die ochtend waren er 8 rapids, waar we eigelijk steeds beter doorheen gingen. Voordat ik het wist waren we al op de eindbestemming. Ik had best nog wel even kunnen doorgaan! Na de lunch werden we met zn vieren, die de volgende dag nog naar de canyoning zouden gaan, afgezet bij een ander kamp waar we de rest van de dag vrij te besteden hadden. Dat was niet zo'n probleem want het kamp was compleet uitgerust met hangmatten en een volleybalveld en je kon zwemmen in de rivier. Dus we kwamen de dag wel door! De volgende ochtend werden we naar onze canyoning plaats gebracht, waar er nog 1 ander meisje bijkwam. We kregen onze wetsuit aan een en helm, harnas en zwemvest aan, dus we werden goed ingepakt. Vervolgens 20 min omhoog lopen naar de waterval. Onderweg kwamen we al stukjes waterval tegen waar ze vertelden dat we er later vanaf zouden gliden. Dat zag er toch nog best wel hoog uit. Eenmaal boven konden we eerst nog zwemmen in een hele grote waterval en daarna kregen we instructies hoe te gliden, springen (in diep en ondiep water), sliden en te abseilen. Eerst leerden we dit op kleine stukjes watervallen en later werden ze steeds groter. Zelf vond ik vooral het springgedeelte eng, want dan moet je je er echt toe zetten en bij het gliden ga je een soort van vanzelf. Dus wel weer grenzen verlegd! Soms was het ook maar beter om niet al te ver over de rand te kijken en dan bleek het achteraf dan toch langer dan verwacht, maar dan ben je al onderweg ;) Al met al was het wel leuk en ook zeker wel een uitdaging. Een paar blauwe plekken opgelopen onderweg maar geen grote verwondingen :p
Na de canyoning zou ik alleen doorgaan naar Bandipur, dus werd afgezet bij de local bus. Het stadje staat bekend om zijn oude traditionele huizen en mooie uitzichten. Het was alleen heiiig dus de bergen waren jammergenoeg al die tijd verstopt. Verder de volgende dag wat rondgelopen door het plaatsje, dus aan het einde van de middag had ik alles zo wel weer gezien. Maar er hing wel een heel leuk sfeertje!
De volgende ochtend ben ik doorgereisd naar Gorkha, een plaats waar vroeger het oude koninkrijk was gevestigd. Heel wat lokale bussen moeten nemen maar het verliep allemaal onverwachts vlekkeloos. Op de laatste bus wel een paar haren verloren, want het kindje achter mij was daar behoorlijk in geïnteresseerd. In Gorkha zelf was ik ook een van de enige toeristen dus ik trok veel bekijks. Ik zou maar voor een nachtje blijven, dus ben die middag naar het vroegere paleis bovenop de heuvel gelopen. Het was 600 meter omhoog dus dat was nog een aardige klim, maar wel de moeite waard. Veel Nepalezen waren aan het offeren in de tempels vanwege het aankomende nieuwjaar dus het was lekker druk. In de middag nog naar een museum geweest, wat voor nepalese begrippen nog best interessant was ;) Gisteren ben ik in mijn waarschijnlijk voor deze reis laatste lokale bus teruggegaan naar kathmandu. Misschien ga ik de overvolle bussen met keiharde nepalese muziek nog bijna missen! Ook nog even genoten van de uitzichten! De laatste dagen in kathmandu ga ik met name nog even rustig aandoen. Het meeste in de omgeving heb ik ondertussen ook al wel gezien.
Gisteravond was het nog Nepalees nieuwjaar, waarbij er een feestje was in het hostel met barbeque en muziek. Verder was er in de stad zelf niet zoveel te doen, ook geen vuurwerk. Het was dan ook wel een beetje gek toen het 12 uur was en we dus het jaar 2071 ingingen. Voelde toch niet echt als een nieuwjaar, maar evengoed wel leuk om ook weer te hebben meegemaakt. Vandaag heb ik een shopdagje gehouden. De afgelopen weken niet zoveel gekocht omdat ik het anders de hele tijd moest meesjouwen, maar nu kon ik dan eindelijk los ;) Wel lastig met zoveel winkels, die ook voor een groot deel hetzelfde verkopen! Maar wel goed geslaagd en heb de komende dagen nog genoeg tijd om meer rond te kijken. Hopelijk past het in mijn backpack want dat pastte nu al allemaal maar net! Donderdagmiddag dan naar het vliegveld en vrijdagochtend ben ik dan alweer in Nederland. Wel een gek idee na zo lang te zijn weggeweest, maar ook wel weer leuk!

Waarschijnlijk is dit mijn laatste blog uit Nepal en is de volgende dan weer terug in Nederland :)

Groetjes Moniek

  • 16 April 2014 - 14:58

    Omanel:

    Hoi Moniek

    Weer een prachtig verhaal. Never a dull moment.
    Wel eng hoor dat raften. Goed dat je niet uit de boot bent gevallen. Zwemmen in wild water is geen pretje!!!

    Nu nog lekker uitrusten voor de reis naar huis. Je zult worden ontvangen met open armen !!!!!

    Fijne vlucht en tot ziens

    XX Oma

  • 16 April 2014 - 19:14

    Marleen:

    Ha Moniek!
    Wat een mooi verhaal weer! Het raften klinkt gaaf!
    Wel spannend als je van een waterval af gaat, maar de instructies die je hebt gehad waren toereikend genoeg, want je hebt het overleefd

  • 16 April 2014 - 19:44

    Suzy:

    Hoi Moniek!
    Wat heb je weer veel meegemaakt! Het is een hele gevarieerde reis geweest van yoga tot extreme sporten. Ben ook ontzettend benieuwd naar de foto's die je hebt gemaakt.
    Een hele goede terugreis en tot vrijdag!!!

  • 16 April 2014 - 20:41

    Wendy:

    In ieder geval is dat raften niets voor mij. Knap dat jij dit gedaan hebt. Alvast een hele goede reis en ik ben benieuwd naar je foto's.
    Groetjes Wendy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Moniek

Actief sinds 02 Feb. 2014
Verslag gelezen: 664
Totaal aantal bezoekers 2362

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 18 April 2014

Oogheelkunde coschap Nepal!

Landen bezocht: